Lurraldean

AENKOMER Arabako Merkataritza eta Zerbitzuetako Enpresariak

HELBURUA:

Gure merkataritzan eta ostalaritzan euskararen erabilera sartu eta sustatzea:

  • Saltokiak euskalduntzeko prozesuan aurrera egitea merkataritzako eta ostalaritzako profesionalekin eta haien bezeroekin batera, haien beharretara eta interesetara hobekien egokitzen diren aukerak eta baliabideak eskura jarriz.
  • Bezeroei kalitateko eta gertuko zerbitzu elebiduna eskaintzen laguntzea, egunetik egunera hobetzeko.
  • Establezimenduen inplikazioa areagotzea euskararen erabileran eta hedapenean, irudi hurbilagoa emateko.
  • Arabako Foru Aldundiaren eta AENKOMERen irudia indartzea, euskararen sustapenean inplikatutako eragile gisa.
  • Hartutako konpromisoen bidez euskara sustatzeko egindako lana aitortzea eta egindako ahaleginak goraipatzea.

DESKRIBAPENA:

a) Zer.

AENKOMERek, Arabako Merkataritza eta Zerbitzuetako Enpresariek, lurraldeko tabernetan eta dendetan euskararen erabilera sustatzeko proiektu bat aurkeztu dugu, euskararen erabilerari dagokionez sektorearen benetako egoera aztertzeko mapatze edo inkesta baten bidez, eta jardunbide egokien kasuak komunikatzen dituzten eta gure probintziako merkataritza- eta ostalaritza-sektorearen eguneroko bizitzan euskara integratzeko urratsak egiteko inplikazioa eta konpromisoa lortzen duten azalpen-bideoen lehiaketa baten bidez.

Sentsibilizaziorako eta euskara merkataritzan eta ostalaritzan erabiltzeko bideoak biralizatzen lagundu digutenen artean, 2 lagunentzako 4 otordu zozkatu dira.

Jarduera honek bere sektorean euskararen aldeko urratsak emateko lan egin duten, lan egiten duten eta lan egingo duten profesionalak ere aintzatetsi ditu. Horretarako, Facebookeko argitalpenetan azken urteotan euskararen aldeko konpromisoak hartu dituzten eta urratsak ematen jarraitzen duten establezimenduak aipatu behar dira.

Alde batera utzita euskararen ezagutza-maila, motibazio nagusia, denbora, baliabideak… beti daude urrats txikiak sortzen ari den bezero mota berrira egokitzeko.

Aldi berean, bezeroak aktibatzeko lehiaketa bat jarri da martxan WhatsApp bidez, “Betikoa” kanpainaren barruan. Gertukoa. Eskaini/Eskatu euskaraz”. Esparru horretan, euskaraz erostera eta erosketa-txartela bidaltzera gonbidatu dituzte arabarrak, 40 euroko 10 opari-bonuren zozketan sartzeko.

Horrela, azaroa eta abendua euskararen hilabete bihurtu dira merkataritzarako eta ostalaritzarako kanpaina honetan. Kanpainaren helburu nagusia gure kaleetan eta egunerokoan euskararen erabilera eta presentzia bultzatzea izan da, sektore sozioekonomikoan arreta jarriz. Negozio horietako profesionalak herritar guztiengana iristen dira beren jarduerarekin, eta pisu espezifiko handia dute hizkuntza-paisaian.

Zerbitzu ona eskaintzea eta bezeroak ondo tratatzea oso kontu garrantzitsuak dira horrelako establezimenduetan, eta, beraz, euskara plus handia da haientzat, zerbitzu hobea.

b) Noiz.

Maiatzean eta ekainean euskarak merkataritzan eta ostalaritzan duen egoeraren diagnostikoa/mapeoa egin zen.

Azaroaren 1etik abenduaren 5era bitartean, Facebook bidez, euskaraz hitz egiteko arrazoiak azaltzen dituzten bideoak mugitzen ari dira. Sarien zozketa abenduaren 5etik aurrera egingo da.

Azaroaren 22tik abenduaren 11ra “irabazi euskaraz erosten” kanpaina egin genuen, Eusko Jaurlaritzaren “Betikoa.Gertukoa” kanpainarekin lotuta.

c) Norekin.

Arabako merkataritza- eta ostalaritza-sektoreetako enpresak, bai eta Arabako herritarrak ere, oro har. Gainera, Arabako Foru Aldundiarekin elkarlanean ari gara mapaketaren emaitzak helarazteko, baita Gasteizko Udalarekin ere, “Betikoa. Gertukoa ”

Arabako merkataritza- eta ostalaritza-sektoreetako enpresak, bai eta Arabako herritarrak ere, oro har. Gainera, Arabako Foru Aldundiarekin elkarlanean ari gara mapaketaren emaitzak helarazteko, baita Gasteizko Udalarekin ere, “Betikoa. Gertukoa ”

Euskarazko erosketak sustatzeko kanpainari dagokionez, 36 establezimenduk eman dute izena:

d) Zergatik.

Partekatu eta biralizatu beharreko proiektua da, berezkoa eta bereizia.

Gure merkataritza eta ostalaritzari buruz nahi dugun irudia transmititzen du: berritzailea eta dinamikoa, erronka berriei aurre egiteko gai direnak eta gure ingurunearekin bat datozenak.

Bezeroekiko harremana hobetzeko aukera bat da, eta kultura-hurbiltasun handiagoa, prestakuntza eta hizkuntzarekiko errespetu handiagoa erakusten du. Zerbitzuari edo produktuari hautemandako kalitateak gora egiten du: balio erantsia ematen dio.

Aktibo gisa eratzen ari da, batez ere zerbitzuen sektorean, Arabako gizartea gero eta elebidunagoa den heinean.

SUSTAPEN EKINTZAK  Bideoak Facebooken: partekatzeko bideoak

2021ean AENKOMER-ek eginiko MAPAKETAren EMAITZAK

ONDORIOAK

Aenkomer elkarteak AFAren laguntzaz Arabako merkataritzan euskararen erabileraren gaineko mapaketa egina du, 2019an hasi, 2020an jarraitu eta 2021ean bukatu duena.
• Mapaketa egiteko aurreko urteetan elkarrizketatu ziren Arabako 359 establezimendu eta establezimendu berriak elkarrizketatu dira, egoeraren diagnostiko ahalik eta eguneratuena izateko.
o 359 establezimenduri egindako inkesta 2021: Gasteizko 237 (%66,02), Aguraingo 31 (%8,36), Laudio-Amurrioko 45 (%12,53) eta probintziako gainerako lurraldeetako 46 (%12,81).
o Tamaina: 359 establezimendu horietatik,
▪ 222 (% 61,84) 1-2 langile artean dituzten enpresak izan dira.
▪ 88 (% 24,51) 3- 4 langile artean dituzten enpresak
▪ 4 langile baino gehiago dituzten 36 enpresari (% 8,91).
▪ Enpresetako 13k (% 3,23) ez zuten langilerik.

o 2019: 330 establezimendu aztertu dira.
o 2020: 145 establezimendu aztertu dira.
• Euskara eskaintzeko arrazoiak azaltzen dituzten bideoetan Arabako 21 establezimendu aipatu dira.
• Euskarazko erosketak sustatzeko kanpainari dagokionez, 36 establezimenduk eman dute izena 2021ean. Identifikatuta daude, lanketa egin liteke, espreski, eurekin.
o Euskaraz hitz egiten dakiten langileak %28.
o Euskara ulertzeko gai direnak, hitz egitera ausartzen ez badira ere: %22.
o Euskeraz hitz egiten ez dutenen artean, zenbatek ulertzen dute? %22 (2019koarekiko %5eko igoera).
o Kontratazio berriei begira, %39k kontuan hartzen du hautagaiak euskaraz hitz egitea edo ulertzea.
o Ostalaritza edota merkataritza arloko euskara ikastaro espezifikoa egiteko prest dago % 27.
o Kanpoko errotuluak elebietan du %46k.
o Web orririk ez du % 33k.
o Web orria dutenen artean elebitan du %6,96k.
o Euskara erabiltzen du negozioaren sare sozialetan %27k.
o Establezimenduetako %16an euskaraz ondo egin gabe ere, langileen arteko taldeak sortu daitezke.
o Jendaurreko arreta euskaraz ematea bermatu ahal da % 29an
o 2020an Euskaraldian parte hartu zuen % 22k, belarriprest %2, ahobizi % 33.