Breadcrumb

IZ Araban dendari

Araban dendari

Gasteizen

 

Gasteizen


ESKATU EUSKARAZ, ESKAINI EUSKARAZ

Esparru honetako kanpaina eta aholkularitza lanen helburua euskara erabiltzeko eta euskara ikusgarri egiteko merkataritza, ostalaritza eta zerbitzuen sektoreko establezimentuetan eragitea da. Egunerokoan hainbat eta hainbat saltokitan egiten ditugu hartu emanak, eta horrek hizkuntza ohituretan eragiteko ezinbesteko gune bilakatzen ditu. Establezimenduko hizkuntza-paisaian euskarak duen presentzia areagotzea edo lehen hitza euskaraz egitea ekintza txiki izanik ere, jauzi handiak izan litezke ohiturak aldeatzeari begira.

 

Gauzak horrela, bi norabidetan lantzen dugu esparru hau.


Eskatu euskaraz eskaini euskaraz kanpaina

 

 

Alde batetik, EAEko hainbat udalek sustatutako, Eusko Jaurlaritzako Kultura eta Hizkuntza Politika Sailak koordinatutako eta Aenkomer eta Gasteiz On elkarteek bultzatutako komunikazio-kanpaina dugu, tokiko merkataritzan euskararen erabilera sustatzea eta merkatariak eta bezero euskaldunak aktibatzea helburu duena.
2020 eta 2021ean gauzatu da kanpaina hau Gasteizen, hiriko hainbat eta hainbat txokotan mezua eta irudia zabalduta.

 

Komunikazio-kanpainarekin batera, landa-lana da bigarren lan-ildoa. Gasteizko Udalak eskainitako zerbitzuen katalogo bat zabaltzen da saltokiz saltoki bisitak eginez. Saltokiko errotulazioa elebietan jartzeko doako materiala, itzulpen zerbitzua, Udaleko Euskara Zerbitzuak eskaintzen dituen baliabideen (dirulaguntzak, merkatarientzako ikastaroak, etab.) informazioa… dira katalogoa osatzen dute elementuetako batzuk. Eta hauen zabalpenarekin batera, establezimenduei euskararen presentzia eta erabilera areagotzeko aholkularitza eskaintzen zaie, bakoitzaren beharren araberako proposamenekin

 

Araban

 

Araban


ESKATU EUSKARAZ, ESKAINI EUSKARAZ

Esparru honetako kanpaina eta aholkularitza lanen helburua euskara erabiltzeko eta euskara ikusgarri egiteko merkataritza, ostalaritza eta zerbitzuen sektoreko establezimentuetan eragitea da. Egunerokoan hainbat eta hainbat saltokitan egiten ditugu hartu emanak, eta horrek hizkuntza ohituretan eragiteko ezinbesteko gune bilakatzen ditu. Establezimenduko hizkuntza-paisaian euskarak duen presentzia areagotzea edo lehen hitza euskaraz egitea ekintza txiki izanik ere, jauzi handiak izan litezke ohiturak aldeatzeari begira.

 

Gauzak horrela, bi norabidetan lantzen dugu esparru hau.


Eskatu euskaraz eskaini euskaraz kanpaina

 

 

Alde batetik, EAEko hainbat udalek sustatutako, Eusko Jaurlaritzako Kultura eta Hizkuntza Politika Sailak koordinatutako eta Aenkomer eta Gasteiz On elkarteek bultzatutako komunikazio-kanpaina dugu, tokiko merkataritzan euskararen erabilera sustatzea eta merkatariak eta bezero euskaldunak aktibatzea helburu duena.
2020 eta 2021ean gauzatu da kanpaina hau Gasteizen, hiriko hainbat eta hainbat txokotan mezua eta irudia zabalduta.

 

Komunikazio-kanpainarekin batera, landa-lana da bigarren lan-ildoa. Gasteizko Udalak eskainitako zerbitzuen katalogo bat zabaltzen da saltokiz saltoki bisitak eginez. Saltokiko errotulazioa elebietan jartzeko doako materiala, itzulpen zerbitzua, Udaleko Euskara Zerbitzuak eskaintzen dituen baliabideen (dirulaguntzak, merkatarientzako ikastaroak, etab.) informazioa… dira katalogoa osatzen dute elementuetako batzuk. Eta hauen zabalpenarekin batera, establezimenduei euskararen presentzia eta erabilera areagotzeko aholkularitza eskaintzen zaie, bakoitzaren beharren araberako proposamenekin

 

Ikusi katalogoa

 

El el terrritorio - desplegable

Helburua

Gure merkataritzan eta ostalaritzan euskararen erabilera sartu eta sustatzea:

  • Saltokiak euskalduntzeko prozesuan aurrera egitea merkataritzako eta ostalaritzako profesionalekin eta haien bezeroekin batera, haien beharretara eta interesetara hobekien egokitzen diren aukerak eta baliabideak eskura jarriz.
  • Bezeroei kalitateko eta gertuko zerbitzu elebiduna eskaintzen laguntzea, egunetik egunera hobetzeko.
  • Establezimenduen inplikazioa areagotzea euskararen erabileran eta hedapenean, irudi hurbilagoa emateko.
  • Arabako Foru Aldundiaren eta AENKOMERen irudia indartzea, euskararen sustapenean inplikatutako eragile gisa.
  • Hartutako konpromisoen bidez euskara sustatzeko egindako lana aitortzea eta egindako ahaleginak goraipatzea.

 

Deskribapena

 

a) Zer.


AENKOMERek, Arabako Merkataritza eta Zerbitzuetako Enpresariek, lurraldeko tabernetan eta dendetan euskararen erabilera sustatzeko proiektu bat aurkeztu dugu, euskararen erabilerari dagokionez sektorearen benetako egoera aztertzeko mapatze edo inkesta baten bidez, eta jardunbide egokien kasuak komunikatzen dituzten eta gure probintziako merkataritza- eta ostalaritza-sektorearen eguneroko bizitzan euskara integratzeko urratsak egiteko inplikazioa eta konpromisoa lortzen duten azalpen-bideoen lehiaketa baten bidez.


Sentsibilizaziorako eta euskara merkataritzan eta ostalaritzan erabiltzeko bideoak biralizatzen lagundu digutenen artean, 2 lagunentzako 4 otordu zozkatu dira.


Jarduera honek bere sektorean euskararen aldeko urratsak emateko lan egin duten, lan egiten duten eta lan egingo duten profesionalak ere aintzatetsi ditu. Horretarako, Facebookeko argitalpenetan azken urteotan euskararen aldeko konpromisoak hartu dituzten eta urratsak ematen jarraitzen duten establezimenduak aipatu behar dira.


Alde batera utzita euskararen ezagutza-maila, motibazio nagusia, denbora, baliabideak… beti daude urrats txikiak sortzen ari den bezero mota berrira egokitzeko.


Aldi berean, bezeroak aktibatzeko lehiaketa bat jarri da martxan WhatsApp bidez, “Betikoa” kanpainaren barruan. Gertukoa. Eskaini/Eskatu euskaraz”. Esparru horretan, euskaraz erostera eta erosketa-txartela bidaltzera gonbidatu dituzte arabarrak, 40 euroko 10 opari-bonuren zozketan sartzeko.


Horrela, azaroa eta abendua euskararen hilabete bihurtu dira merkataritzarako eta ostalaritzarako kanpaina honetan. Kanpainaren helburu nagusia gure kaleetan eta egunerokoan euskararen erabilera eta presentzia bultzatzea izan da, sektore sozioekonomikoan arreta jarriz. Negozio horietako profesionalak herritar guztiengana iristen dira beren jarduerarekin, eta pisu espezifiko handia dute hizkuntza-paisaian.


Zerbitzu ona eskaintzea eta bezeroak ondo tratatzea oso kontu garrantzitsuak dira horrelako establezimenduetan, eta, beraz, euskara plus handia da haientzat, zerbitzu hobea.

 

b) Noiz.

Maiatzean eta ekainean euskarak merkataritzan eta ostalaritzan duen egoeraren diagnostikoa/mapeoa egin zen.


Azaroaren 1etik abenduaren 5era bitartean, Facebook bidez, euskaraz hitz egiteko arrazoiak azaltzen dituzten bideoak mugitzen ari dira. Sarien zozketa abenduaren 5etik aurrera egingo da.


Azaroaren 22tik abenduaren 11ra “irabazi euskaraz erosten” kanpaina egin genuen, Eusko Jaurlaritzaren “Betikoa.Gertukoa” kanpainarekin lotuta.

 

c) Norekin.

Arabako merkataritza- eta ostalaritza-sektoreetako enpresak, bai eta Arabako herritarrak ere, oro har. Gainera, Arabako Foru Aldundiarekin elkarlanean ari gara mapaketaren emaitzak helarazteko, baita Gasteizko Udalarekin ere, “Betikoa. Gertukoa ”


Arabako merkataritza- eta ostalaritza-sektoreetako enpresak, bai eta Arabako herritarrak ere, oro har. Gainera, Arabako Foru Aldundiarekin elkarlanean ari gara mapaketaren emaitzak helarazteko, baita Gasteizko Udalarekin ere, “Betikoa. Gertukoa ”


Euskarazko erosketak sustatzeko kanpainari dagokionez, 36 establezimenduk eman dute izena:

 

d) Zergatik.

Partekatu eta biralizatu beharreko proiektua da, berezkoa eta bereizia.


Gure merkataritza eta ostalaritzari buruz nahi dugun irudia transmititzen du: berritzailea eta dinamikoa, erronka berriei aurre egiteko gai direnak eta gure ingurunearekin bat datozenak.


Bezeroekiko harremana hobetzeko aukera bat da, eta kultura-hurbiltasun handiagoa, prestakuntza eta hizkuntzarekiko errespetu handiagoa erakusten du. Zerbitzuari edo produktuari hautemandako kalitateak gora egiten du: balio erantsia ematen dio.


Aktibo gisa eratzen ari da, batez ere zerbitzuen sektorean, Arabako gizartea gero eta elebidunagoa den heinean.

 

Sustapen ekintzak

Sare sozialetan partekatutako bideoak. 

 

Ondorioak

Aenkomer elkarteak, Arabako Foru Aldundiarekin elkarlanean, Arabako merkataritzan euskararen erabilerari buruzko mapaketa egin du. Mapaketa 2019an hasi, 2020an jarraitu eta 2021ean amaitu da.

  • Aurreko urteetan elkarrizketatutako Arabako 359 establezimendu eta establezimendu berri elkarrizketatu dira, egoeraren diagnostiko ahalik eta eguneratuena egiteko.
    • 2021eko 359 establezimenduri egindako inkesta: 237 Gasteizen ( % 66,02), 31 Agurainen ( % 8,36), 45 Laudio-Amurrion ( % 12,53) eta 46 probintziako gainerako lekuetan ( % 12,81).
  • Tamaina: 359 establezimendu horietatik:
    • 222 ( % 61,84) langile 1 eta 2 arteko enpresak dira
    • 88 ( % 24,51) 3-4 langileko enpresak
    • 4 langile baino gehiagoko 36 enpresa ( % 8,91).
    • Enpresetako 13k ( % 3,23k) ez zuten langilerik.
  • 2019: aztertutako 330 establezimendu
    2020: aztertutako 145 establezimendu
  • Euskara eskaintzeko arrazoiak azaltzen dituzten bideoetan Arabako 21 establezimendu aipatzen dira.

Euskarazko erosketak sustatzeko kanpainari dagokionez, 36 establezimenduk eman dute izena 2021ean. Identifikatuta daude, eta elaborazioa berariaz egin liteke haiekin.

  • Euskaraz hitz egiten dakiten langileak, % 28.
  • Euskara ulertzeko gai direnak, nahiz eta hitz egitera ausartu ez: % 22.
  • Euskaraz ez dakitenen artean, zenbatek ulertzen dute? % 22 (2019arekiko % 5eko igoera).
  • Kontratazio berriei dagokienez, % 39k kontuan hartzen du hautagaiak euskaraz hitz egitea edo ulertzea.
  • % 27 prest dago ostalaritzan eta/edo merkataritzan berariazko euskara-ikastaro bat egiteko.
  • Kanpoko errotuluan elebidunak % 46 dira
  • % 33k ez du web orririk.
  • Web orria dutenen % 6,96k ele bitan dute.
  • % 27k euskara erabiltzen du negozioko sare sozialetan.
  • Establezimenduen % 16an euskaraz ondo hitz egiten ez bada ere, langile-taldeak sor daitezke.
  • Herritarrei arreta euskaraz ematea % 29an berma daiteke.
  • 2020an % 22k parte hartu zuen Euskaraldian, % 2k belarriprest, % 33k ahobizi.

 

Ondorioei buruzko hausnarketa

Indarguneak (euskararen erabilera % 25etik gorakoa izatea):

  • langileen % 28k badaki euskaraz.
  • Kontratazio berriei dagokienez, % 39k kontuan hartzen du hautagaiak euskaraz hitz egitea edo ulertzea.
  • % 27k euskara erabiltzen du negozioko sare sozialetan.
  • Establezimenduen % 29tan bermatu daiteke jendearentzako arreta euskaraz.
  • % 46k kanpoko errotulu elebiduna du.
  • % 27 prest dago ostalaritzan eta/edo merkataritzan berariazko euskara-ikastaro bat egiteko.
  • Euskaraldian parte hartu zuten establezimenduen % 42 belarriprest ziren eta % 33 ahobizi.

Ahulguneak (euskararen erabilera % 25etik behera)

  • Euskara ulertzeko gai diren pertsonak, hitz egitera ausartzen ez badira ere: % 22
  • Web orria dutenen % 6,96k ele bitan dute.
  • Establezimenduen % 16an euskaraz ondo hitz egiten ez bada ere, langile-taldeak sor daitezke.
  • Establezimenduen % 22k parte hartu zuen Euskaraldian.

 

 
 
 

Eskatu euskaraz, eskaini euskaraz

 

 

Eskatu euskaraz, eskaini euskaraz


“Gertukoa aukeratzen dugunean konfiantza aukeratzen dugu. Garena izateko aukera. Gure herrietako komertzioetan konfiantzaren adierazle handiena da “betikoa” eskatzea. Ezagutzen dugu dendaria, produktua. Eta dendariak ezagutzen gaitu gu ere, zer nahi dugun, zer behar dugun.


Konfiantza egunez egun lortzen da, alde biko konpromisoari esker. Baina bada konfiantza sortzeko bide azkarrago eta seguruago bat: nor bere hizkuntzan artatua izatea.
Euskara aukeratzen dugunean konfiantza aukeratzen dugu, garena izateko aukera.
Eskatu euskaraz, eskaini euskaraz. Betikoa, gertukoa.”